Jemen

Huidige tijd in Sana'a:

Nederlands

Dag 1 - maandag 23 april 2007 (Amsterdam - Frankfurt - Sana'a)

Om tien voor twaalf vertrekken we met een Airbus A319-100 van Lufthansa naar Frankfurt, een vlucht van ongeveer 365 kilometer. In Frankfurt moeten we even wachten op de vlucht naar Riyad (Saoedi-Arabië). Bij de gate staat inmiddels al een lange rij met voornamelijk Arabieren te wachten. Als we door de beveiliging zijn worden we vanaf de gate met een bus naar het volgende vliegtuig, een Airbus A330-300, van Lufthansa gereden. De vlucht van Frankfurt International Airport naar King Khaled International Airport duurt ongeveer zes uur en vertrekt rond tien over één. Het is een vlucht van ongeveer 4.310 kilometer.

Als we over Oostenrijk en Zwitserland vliegen zie ik onder mij de besneeuwde bergtoppen van de Alpen. Via Istanbul vliegen we vervolgens verder over Turkije, Syrië, Jordanië en Saoedi-Arabië. In Riyad maken we een tussenstop. We worden gewaarschuwd om gedurende deze tussenstop vooral geen foto's te maken (aangezien het al donker is heeft dit ook geen zin). Ook mogen we het vliegtuig niet uit (ook dit gaat moeilijk want we staan niet bij een gate).

Ondertussen zie ik een aantal vliegtuigen van Saudi Arabian Airlines opstijgen en landen. Er komen geen nieuwe passagiers aan boord en na het tanken vertrekken we voor het laatste gedeelte van de vlucht. Dit gedeelte van de vlucht duurt ongeveer 1,5 uur en gedurende deze tijd wordt er een afstand van ongeveer 1.070 kilometer afgelegd. Om kwart over tien landen we op Sanaa International Airport. Hier kunnen we eerst geld wisselen (tegen een gunstige koers!). Vervolgens moeten we nog door de douane. Als dit allemaal achter de rug is worden we met een bus naar het hotel gebracht. Rond middernacht komen we hier aan.

Dag 2 - dinsdag 24 april 2007 (Sana'a)

Om zeven uur is het weer tijd om op te staan. Tijdens het ontbijt maken we kennis met de chauffeurs die ons de komende weken door Jemen gaan vervoeren. Na het ontbijt worden we door hun met terreinwagens naar het nationaal museum gebracht. Het museum ligt op ongeveer 900 meter afstand van het hotel dus eigenlijk is het onzin om hiervoor een terreinwagen te gebruiken. Als kennismaking met de chauffeurs is dit natuurlijk een aardig aanbod dus stappen we in de terreinwagens. Op het kruispunt voor het museum hebben we de eerste aanrijding te pakken (dat beloofd nog wat voor de komende weken)! Blijkbaar zijn ze dat hier wel gewend want er wordt niet naar de schade gekeken, zonder om te kijken rijdt de chauffeur door.

Het museum is gevestigd in één van de voormalige paleizen van de imam en is onderverdeeld in drie hoofdcollecties: archeologische vondsten, volkskunst en Islamitische objecten. Als je het museum binnenloopt zie je als eerste twee gigantische bronzen beelden van de koningen van Sheba. Deze beelden zijn in 1931 gevonden in de omgeving van al-Nakhla al-Hamra. Naaste deze topstukken zijn er nog vele andere objecten te zien die een aardig beeld van het dagelijks leven laten zien. Het gaat hierbij om objecten uit de steentijd en om objecten uit modernere periodes. Aardig is een fotoreportage van rond 1900.

Hierna worden we met de terreinwagens een stukje verder gereden naar de oude stadspoort van de medina, de Bab al-Yaman. We nemen hier afscheid van de chauffeurs. Rondom de medina zijn de oude stadsmuren bewaard gebleven. Al voordat we door de poort naar binnen lopen wordt de eerste jambiya al te koop aangeboden. Een jambiya is een kromdolk die gedragen wordt aan een riem door mannen vanaf 14 jaar oud.

Dag 2 - dinsdag 24 april 2007 (Sana'a, vervolg)
Airbus A319-100 van Lufthansa op Schiphol
Nationaal museum
Bab al-Yaman, één van de vier oude
toegangspoorten van Sana'a
Uitzicht over Sana'a
Kruiden op de souq van Sana'a