Jemen

Huidige tijd in Sana'a:

Nederlands

Dag 8 - maandag 30 april 2007 (Al Mukalla - Ataq)

Om acht uur vertrekken we voor het ontbijt naar Al Mukalla. Zoals gebruikelijk neemt Mohamed de organisatie in het restaurant weer snel in handen. Dit scheelt een hoop tijd want als hij dit niet doet loopt onze strakke planning al snel in de war. We hebben vandaag een rit van ongeveer 320 kilometer voor de boeg.

We rijden vandaag een heel stuk langs de kust. Langs de weg zie je veel zandduinen waar wat bosjes uit steken. Verder valt het op dat er in het zand veel vulkanisch gesteente ligt. We zien onderweg ook vissersboten. Deze liggen te wachten tot het moment dat ze weer gaan uitvaren. Onderweg slaan we nog wat in bij een plaatselijke supermarkt en na een paar uur rijden gaan we zwemmen in de Golf van Aden. Het water is lekker warm en erg helder. Na 1,5 uur rijden we weer verder om te lunchen. Rondom het restaurant lopen diverse geiten. Sommigen hiervan proberen met ons mee te eten. Als ze de kans krijgen kapen ze het voedsel zo van tafel.

We passeren vandaag ook weer diverse checkpoints. Bij één van deze checkpoints stapt een militair bij ons in de auto. We zijn nu in de driehoek waar de meeste ontvoeringen plaats vinden. Het is voorin de auto wat krap met drie man en een kalasjnikov. Als we onderweg enkele salvo's van een automatisch geweer horen merk je dat de militair heel alert is. Het lijkt echter indrukwekkender dan het is. Tijdens een bruiloft worden er namelijk enkele salvo's de lucht ingeschoten. Dit is iets wat hier heel normaal is.

We maken nog een tussenstop bij een dorpje waar vroeger joden woonden die veel zilver bewerkten. Het dorpje wordt momenteel gerestaureerd. We kijken hier even rond. Sommige huizen zijn erg vervallen dus het is een goede zaak dat dit dorp weer gerestaureerd word. Als we weer verder gaan hoeft de militair niet meer mee te rijden. We vervolgen onze weg en zien onderweg veel militairen. Ons eindpunt is een hotel in het olieplaatsje Ataq. Onderweg wordt ons nog verteld dat een Amerikaan meer opbrengt bij een ontvoering dan een Nederlander. Erg gerustellend! Omdat dit risicogebied is worden we ook in Ataq weer goed bewaakt. We mogen alleen naar het restaurant en de supermarkt die voor het hotel liggen. Zodra je hier de verkeerde kant uitloopt wordt je direct door één van de militairen teruggevloten.

Dag 9 - dinsdag 1 mei 2007 (Ataq - Aden)

Om acht uur vertrekken we weer. Vandaag rijden we naar het 371 kilometer verderop gelegen Aden. Voor het hotel staan diverse militairen te wachten met een Chinese AK47. Alhoewel ze vrijwel geen Engels spreken kom je met handen en voetenwerk toch een heel eind. Zo begrijp ik dat het 50 mm kanon dat op hun auto's staat, als luchtafweer tegen vliegtuigen dient.

Al snel rijden we weer in colonne. We rijden nu weer door een landschap van canyons en tafelbergen. We rijden langs diverse checkpoints en er rijd ook weer een militair mee. Bij het eerstvolgende checkpoint verlaat hij de auto en neemt een andere militair zijn plaats in. Op 87 kilometer buien Ataq komen we aan bij een checkpoint waar diverse bunkers staan. Hier staan we even stil om te wachten.

Als we weer een tijdje gereden hebben zien we een aantal zandhozen. Ze zien er uit als een twister. Zandhozen ontstaan door temperatuurverschillen. De temperatuur aan de grond is dan warmer dan de temperatuur in de lucht. Doordat warme lucht roterend naar boven stijgt wordt er stof en zand mee omhooggezogen. Meestal zijn zandhozen niet krachtig genoeg om schade aan te richten.

Dag 9 - dinsdag 1 mei 2007 (Ataq - Aden, vervolg)